onsdag 2 april 2014

Leta sten utan att vara på plats.

Hoppas ingen blev sur på grund av mitt Aprilskämt igår. Det roliga var att bilden längst ner i inlägget, har funnits på min hårddisk i flera år men det har aldrig blivit av att leta upp blocket, trots att jag vet var det finns i för ort. Pratade med Sobouldering Johan igår som sett inlägget. Han letar upp blocket snabbt och effektivt! Se hans bilder här: Sobouldering. Bra letat Johan!

Dessutom har jag nu hittat de andra blocken. Två av dom får man inte klättra på men resten verkar vara OK. Det bästa är att det fanns mycket mer sten i trakten och vissa var ännu större än de på bilderna! Så det får bli ytterligare en stenletarexpedition snart. 
Då tänkte jag dra ihop ett kul gäng stenletare och åka iväg. 

 Google Maps "Street view" är suverän. Man åker på vägarna virituellt och titta där.... 
Ett av blocken jag letade efter. Ett utmärkt verktyg för oss stenletare! 
TACK GOOGLE! © 2014 Google. 


"Åker" vidare på andra små vägar och då hittar jag flera fina block. 
Markera objektet på kartan och planera framtida besök. 
Nu har jag markerat över 1700 objekt på Google Earth (Maps). 
TACK GOOGLE! © 2014 Google. 


Här lite bilder från det nya GBG-stället...

Jocke skickar den roliga areten. Flera av topparna var täcka med löv, 
kaprifol-lianer, jord vilket gjorde det lite svårare att toppa ut.


 Rolig arete med en halvjobbig topp.


 Vassa crimpar och en känslig topp. Zimmerit liknande grepp.


Farlig landning. Vad gör Jocke då. Jo sätter sina skor på stenen. Det crimpiga problemet ovan har en stor ryggknäckarsten i landningen och den här mindre som man lätt skadar sig på om man missar den större stenen. Safe!


Det kommer mera....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar