torsdag 22 maj 2014

Det kluvna blocket. Bästa fyndet hittills!

Gav mig ut i skogen för att borsta upp block som jag hittade för någon vecka sedan. Hittade istället ett nytt, mycket fint kluvet block. Jag ändrade planen och spenderade dagen vid det nya blocket.
Fick gjort ett gäng problem och kände på några projekt. Flera av projekten blir hårda! Blocken är klätterbara runt om, även inne i "klyvningen". Finns något för alla. Invigde crashpaden jag fått av sambon som "inflyttningspresent". Nu har jag äntligen en här i Norpan eftersom min Mondo är kvar i Göteborg!
Dagen bjöd på härliga +26-28° i skuggan. Uppe på berget där blocket ligger, blåste en svalkande vind hela dagen. Från parkeringen är det en bit att gå. Men blocket ligger nära grusvägen man traskar på och på vägen till blocket finns det flera fina block att klänga på! Måste dit igen så fort jag kan! Blir nog en tur på måndag. Är någon sugen på att borsta, leta och klättra. Hör av er!



Den hårda areten. Crimpen för vänsterhanden är bra men vass som en hajtand.
Tyckte att min gamla ravetröja från -90 skulle med ut i solen. 


 En riktig cool linje. Sittstart upp via högerareten. Bjuder på fina grepp och moves. Den svaga areten lite mer till vänster var benhård. Mellan dessa går en barsk SS-linje rakt upp mot areten. Mitt på facen går det att höra ett par crimpiga problem. Kom upp en bit men några grepp gick sönder. Måste skaffa en stege så borstningen blir effektivare.
Vänsterareten är fin och hård.


 Temperaturen var perfekt för bouldering! Älskar när temperaturen stiger över +25°!


Kuddmossa vid "basecamp". 

En av de lättare problemen. Gjorde stå- och sittstart. Gjorde ett par problem på den här sidan av blocken. Inne i "klyvningen" går det att göra flera problem.

 Borstar behövs. Saknade mina Biltema-borstar. Borsten från Jula (Den grå) var totalt värdelös. 
Måste införskaffa ett gäng riktiga borstar. Hoppas Biltema öppnar snart!!!


 Areten till vänster är fin. På vänsterfacet kan man göra flera roliga problem.


Bästa fyndet hittills! 

Areterna på det högra blocket är überfina. Vågade inte hela vägen upp på vänstra areten 
pga att jag var själv och landningen kan var sådär.

Baksidan på blocken. Det halva trädet måste bort. 


 Nordsidan på blocken.

Dags att traska 3km tillbaka till bilen. En bom-nyckel hade varit trevlig att ha i sin ägo!

Det kommer mera...

3 kommentarer:

  1. Kan man lura av dig lite koordinater inför mitt nästa besök hos mina föräldrar Finspång?

    SvaraRadera
  2. These new boulders look good! Would love to climb on them sometime soon. Keep the pictures coming and thank you for posting.

    SvaraRadera
  3. Grymt fint pontus! Ser fram emot besöket som jag planerar in efter midsommar!
    //Johan

    SvaraRadera