söndag 18 augusti 2013

Borstar nytt söder om Göteborg

Söder om Göteborg nära Hovås hittades ett fint område för några år sedan. Varit där och borstat, rensat. Nu klättrade jag flera av problemen. Dock de lägre. Höga problem vill man inte klättra när man är själv och mitt ute i skogen. Området ligger en bit ut i skogen ganska högt upp. Utsikten ut mot havet är fin. Problemen torkar snabbt. Området består av ett flertal sektorer. Allt från lätta höga slabbar till block, dynos etc. Många lätta problem men även ett gäng hårda.
Flera av problemen har mycket fina crimpar. En hög slabb har ett av de finaste greppen jag har hittat. Där kan man snacka om brevlåda!
Det finns bra parkering och man går upp på 10-15 min.
Här kommer ett par bilder från området.

 En fin sten med flera roliga problem. Runt hörnet bakom mig ett gäng fina problem. Mer bakom enbusken.


 Uppvärmningsproblem vid base camp.

 Hög slabb.

 Fin arete med mysko topp.

 Den fina dynoklippan. Areten till vänster går att göra. Även ett par hårda väggturer.

 En av alla slabbväggar.

 Till vänster den roliga slabben. ca 4,5-5 meter. Problemet mitt på väggen har ett stort brevlådehål som är helt underbart! Konstig arets till vänster precis vid enbusken. Stenblocket till höger går än så länge ett problem med SS.

Mysko men fin formation.

Det kommer mera....

4 kommentarer:

  1. Räkna med mig vid nästa besök! Ser grymt ut!! Bra gjort Ponta!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Jag åker också gärna med någon gång! Och är det möjligt säkerligen några till :) Trevilgt som tusan!

    SvaraRadera
  3. Hade varit kul om vi åkte ut dit! Alla är välkomna!
    Vi höres om detta!
    /Pontus

    SvaraRadera
  4. Verkar fint, blir taggad! Åker Ola dit hakar jag gärna på :-)

    SvaraRadera