lördag 1 februari 2014

Stridsvagnsminor, nya klippor och bilder från en svunnen tid.

Haft mycket att göra under hösten och inläggen har har varit få. Men nu har jag ny energi, ansökningar för orkidéletarexpeditioner är inlämnade, tråkhösten är över etc.
Jag tog och letade efter nytt, tidigt i höstas och hittade en hel del ny klippa. Här kommer nu endel bilder från den lilla letartrippen. Plus lite klippa som jag och Ted A hittade i Sandsjöbacka för över 10 år sedan. Då borstade vi endel linjer. Hårt och högt. Även lite bilder från förr...

Enjoy:

 Den här bulliga klippan hade ett par trevliga problem. 5 min från huset på Tjörn. 2 min från en parkering.

 Mycket trevliga slabbar + någon spricka. Tjörn.

 Den högre klippan är 10° överhängande på slutet. Ca 5 meter hög. Den högre klippan erbjuder fina slabbar. Tjörn.

 Brantare klippa och bullig topp. Borstning måste göras på toppen. Tjörn.

 En kul 4-5 metare som påminner om en klassiker i Val di Mello. Tjörn.

 En 80 meter bred överhängande klippa. Perfekt landning. 5 min från bra parkering. Mycket sten i området. Orust.

  En 80 meter bred överhängande klippa. Perfekt landning. 5 min från bra parkering. Mycket sten i området. Orust.

  En 80 meter bred överhängande klippa. Perfekt landning. Här bl a 2 fina aretesproblem. Orust.

 Överhängande sten. Mycket sån här sten i den här skogen. Orust.

 Var rädd för minor i Colombia när jag letade efter orkidéer i regnskogen, men trampade inte på en enda. Istället hittar jag en stridsvagnsmina på Orust när jag letar boulders. Kul!

 Brant. Orust.

 Bävrar lurar i skogen. Orust. 

 Fin brant arete. 5m + hög. Orust.

 30 meter bred vägg med bra landning. Brant med kul grepp.

 De gamla väggarna söder om GBG. Ted A och jag borstade här för 10+ år sedan. (Bilderna tagna då).
Finns potential för många fina highballs. Även block uppe i skogen.

 Högt och fint. Söder om GBG. Slabbtoppar. Alla väggar har bra landningar.

  Högt och fint. Söder om GBG. Slabbtoppar. Alla väggar har bra landningar.

  Högt och fint. Söder om GBG. Slabbtoppar. Alla väggar har bra landningar.

  Högt och fint. Söder om GBG. Det var på den här väggen vi borstade upp endel problem + klängde endel. 10+ år sedan. Alla väggar har bra landningar. Sydläge. Nära till parkering. Dags att dra dit igen!

Ett fint block på Tjörn som jag glömt bort. Dags att borsta det och sända.

 Några fina block uppe på ett berg på norra Tjörn. Fin utsikt och mer sten i området.
Några fina block uppe på ett berg på norra Tjörn. Fin utsikt och mer sten i området.

Några kul bilder till från förr:

 Jocke har blåst omkull och Frederic njuter av orkanvindarna ute på Hönö. Den dagen blåste det 36s/m.
Vi fick klättrat ändå. Kul med lite extremväder.

Jocke har kul med ett kex. Fint boulderställe på Öckerö som aldrig hamnade i någon topo.

Jocke sänder (FA) ett fint problem på Hönö. Ett antal år sedan nu vi borstade och sände på den här väggen. Det roliga med det här problemet var att det börjar inne i grottan, under väggen. Högt och fint.

Det var allt för idag....det kommer mera...

2 kommentarer:

  1. Är lite intresserad över problemen på orust. Något du vill dela med dig av? Mvh

    SvaraRadera
  2. Är lite intresserad över problemen på orust. Något du vill dela med dig av? Mvh

    SvaraRadera