onsdag 11 april 2012

Diverse Tjörnprojekt och områden som inte är gjorda/utvecklade...än.

Här kommer lite bilder på projekt, nya stenar och väggar, områden etc som ska utvecklas på Tjörn etc....Så det kommer borstas mycket i sommar, som vanligt.

Ett fint område med många problem/projekt. Detta är en fin dyno som än inte är gjord.



En fin, hög vägg med en arete och två fina sprickor plus någon crimpig väggtur.



En av de fina sprickorna. Ej ännu gjord.


Dynoprojektet


Projektet "Vulvan". Kyrkoutsikten. Höger om projektet ett par ännu högre projekt.



Brant klippa nära "Roadkill" väggarna.



 "Kalhygget" taket. I området finns det flera fina väggar.



 En brant ca 100 meter bred vägg på Mjörn. Här har jag rensat men det var några år sedan.



 Ett stenrikt område med flera såna här väggar. En bit att gå.



 Mer väggar.



 Hög, trevlig vägg och arete.



 Mycket crimpig vägg nära "Minute snowflake" väggen.



 Walker rekar "Minute snowflake"-väggen. En eller två hårda linjer går att göra på den här väggen.



 Brant sten med tunna crimpar



 Stort block med en spännande grotta. Jocke kollar här på en arete som går att göra om man har minst 5 stora paddor. Går nog att göra något hårt till vänster om areten på insidan av blocket.



 Fin vägg vid Kyrkoutsikten som inte har gjorts ...än. Lutar över ca 10-15°.


Tjurväggarna. Areten till vänster ej gjord ännu. Slabben mitt på väggen är hård. Svinhård. Det talas om minst 8a. 
Runt görnet till höger ett gäng seriös höga linjer.



 Nypig brant klippa precis vid vattnet. Höga problem. Innan tänkt som "sportklippa".



 En gammal repklippa som jag visade Walker. Han tyckte det gick att göra några fina höga problem istället.


 Samma klippa som den ovanför. Bra landning. Långa drag till fasta fina crimpar. Hög ...6-7 meter.



 Några höga fina väggar i närheten av Solklinten.



 Fin bullig klippa brevid den ovanför.



 Brant pinchig arete. Hög ...ca 5-6 meter.



 Udda klippa med ett par fina linjer. Nära areten här ovanför.



 Brant vägg nära Solklinten. Den här borstade jag för flera år sedan och gjorde ett par lättare problem. De hårda borde göras snart!




 Brant hårt block.






Fint block. Flera trevliga linjer går att göra. Trädet är numera borta. För flera år sedan visade jag  blocket för Magnus Lindstedt. Då växte det mitt i en Aspskog. Nu är alla träden borta...äntligen. Känslig access som håller på att utredas.

Så detta var ett litet urval av ogjorda problem/projekt. Det finna att göra. Hoppas de här bilderna får er att bli sugna på att dra ut och leta, börja borsta ....




Det kommer mera....



3 kommentarer:

  1. Finns uppenbarligen en hel del sten att klättra på. Får man fråga hur du går till väga när du letar? Åker ni ut på måfå eller används orienteringskartor, flygfoton etc? Bor i Halmstad för tillfället och här är inte i närheten så stenigt som götet/bohuslän men jag är säker på att det finns en hel del goa block och väggar som väntar i skogarna.. /Jonas

    SvaraRadera
  2. Jonas...När jag letar sten kollar jag mycket på flygfoton/satelitbilder etc. Tex Hitta.se, Eniro.se osv. Sedan brukar jag även bara leta av områden systematiskt där det är mycket sten. Jag går i naturen och läser av hur det ser ut. Sen hittar man alltid något. Man får tillslut en slags "känsla". Man kan springa in i en skog där man känner på sig att det finns något...och där finner man sten!
    Blir ju att vi hittar mycket sten här uppe eftersom jag misstänker att det är stenrikare än runt Halmstad. Men skulle inte bli förvånad om det ligger stenar ute i Hallandsskogarna i närheten av dig.
    Vi har letat söder ut och jag vet att det finns mycket sten i skogarna väster om Ringhals, Ullared. Lite närmare för dig i alla fall. Men ge dig ut i skogen och leta. Det tar tid men belöningen är trevlig!
    Kolla in naturbloggar från området, Googla om stenblock etc i Halland...Du kommer finna fina block det lovar jag!

    Lycka till och vi kanske ses i skogen!

    /Pontus

    SvaraRadera
  3. Jäklar vad mycket ny sten! Ni e fan grymma på att leta nytt. Jag måste ut och leta. As sugen nu.
    Hänger gärna med och borstar.
    Ses på Fjällis nån dag.

    Oskar

    SvaraRadera