söndag 4 mars 2012

Den som letar...finner nya stenblock!

Idag var vi ute vid ett område som Johan R hittade för ett tag sedan. Det är lustigt att det finns så mycket sten att hitta nära Göteborg trots att det finns så många som klättrar. Mängder med sten som bara väntar.

Området vi besökte idag ligger vackert vid små sjöar. Massor av stenblock med utmärkt friktion. Finns även en hel del fina repklippor i området.
Jag har inte varit klättersugen på länge, mest för att inomhus"klättringen" tar död på klättersuget. Sedan det jävla vädret vi har här på Västkusten.
Men nu när jag såg alla fina väggar och stenblock kom suget tillbaka. Friktionen är rivig fin granit som ibland påminner om grov sandsten. Super bra friktion! Mycket fina slopers, lister etc. Sedan finns det endel block som mest har supervassa små crimpar och stora juggar. Hittade ett par linjer med riktigt jävliga små vassa crimpar. Det finns slabbar, areten, brant etc...ett bollhav med sten. Det här området kommer kräva många besök. Längtar dit redan!

Kommer lägga ut en bild då och då nu de närmaste dagarna från det här nya området.

 Ett av de fina blocken. Johan sänder...



Vänstersidan av den fina areten. Stenen påminner om den grövsta sandstenen i Annot. Fint block bakom Johans huvud. Där kommer ett par fina linjer att göras. Som högst ca 4 meter


10 kommentarer:

  1. Vart ligger detta område?

    SvaraRadera
  2. :D Det är superfint där ute Rebecca!

    "Anonym" - Vem undrar?

    /Pontus

    SvaraRadera
  3. Jag är inte den Anonyme som frågade förut, men vad spelar det för roll vem som frågar? Kul att folk hittar nya stenar, men måste det hållas hemligt var de finns? Är väl inte så svårt att berätta. Jag är också nyfiken på var detta är, skulle ju vara kul att kolla in. Eller blir det "min bara min" när man springer på en fin sten? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man letar efter nya stenar vill man själv (och med sina nära och kära) borsta upp och klättra problemen först innan man berättar om det för allmänheten. Detta är bara vad jag tycker p.g.a. mitt klätter ego. MVH Johan Renard

      Radera
  4. Haha okej! Tack för svaret :) Förstår inte alls det, men jag kanske känner likadant en dag när jag själv blir pappa till några tjocka block. Men kul som sagt att ni letar nytt! Ligger dessa inom ett par mil från Gbg verkar det ju vara värt turen.

    SvaraRadera
  5. Avslöja gärna vart området är. Varför hålla allt hemligt? Ni lägger upp många bilder på nya områden men ingen information. Vill veta varför?
    Kom igen.

    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Fredrik läser kommentarerna innan han skriver förstår han nog.

      Radera
  6. Folk som hittar nya stenar vill ha FA själv osv. Det kan man ju kanske förstå, även om jag själv tycker att poängen med FA är att man är först uppför en linje för att den är svår, inte för att ingen annan får veta var den finns! :) Men som Pontus skriver så ofta här i bloggen så finns det hur mycket sten som helst ute i skogarna, vill man ha FA så är det bara att sticka ut med paddan i stort sett var som helst. Att Johan & co är ute och letar nytt är grymt, så länge det tids nog rapporteras in så att alla kan få glädje av fina linjer.

    Idealt sett skulle man koordinera stenletandet så att man inte gör dubbelarbete, men det må väl vara hänt.

    SvaraRadera
  7. Pontus, du har ju varit med länge och kollat runt efter sten. Jag är ute när jag kan och vill helst inte åka till gamla redan kända ställen. Du kan säkert berätta lite om var det letats tidigare i historien. Vi kan ta det i mail så maila mig gärna på svartvikare (a) gmail.com.

    SvaraRadera